diumenge, 15 de març del 2009

Nietzsche, te'n devem un grapat


En la Genealogia de la moral, Nietzsche examina els termes bàsics de la moral bo/dolent, bo/malvat. Bo significava, al començament, l'home de rang superior, el noble, el poderós, el senyor; en canvi, dolent significava l'home, baix, simple, vulgar. Però la casta sacerdotal, sobretot la jueva, que era l'antítesi de l'aristocràcia, a causa del ressentiment va incubar set de venjança i va provocar una transvaloració. Els nous valors seran bo i malvat, però amb la diferència que el malvat serà el que abans era el bo, és a dir, el poderós, el violent, el ple de vida. En canvi, el bo serà l'home baix, el simple, l'indigent.

És curiós, no?

2 comentaris:

Anònim ha dit...

això m'ho van explicar a la uni farà un parell de mesos. No recordo exactament quina era la dicotomia però em sona que vilà volia dir malvat i que tal com dius tu d'aquí s'inferia que les persones de classe baixa. a mi també em va semblar molt curiós :)

Anònim ha dit...

Per cert, Nietzche mola.

La meva samarreta preferida té una cita seva: "my idea of paradise is a straight line to goal".

La vaig comprar per Internet a www.philosophyfootball.com